ROK

./i/slide_28.jpg ./i/slide_23.jpg ./i/slide28.jpg ./i/slide_21.jpg ./i/slide_33.jpg

Deszczowa inauguracja festiwalu Drozdowo-Łomża

Pod znakiem zmagań z deszczem stały niedzielne koncerty plenerowe XXIII Festiwalu Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża. W Muzeum Przyrody w Drozdowie koncert przeniesiono do salonu, gdzie wystąpili: Grzegorz Piotr Kołodziej, Rafał Lewandowski i Piotr Komorowski.
– Pogoda nie zdołała nam przeszkodzić! – podkreśla Jacek Szymański, twórca i dyrektor festiwalu.
Tak dobrze nie było już podczas wieczornego koncertu Katarzyny Rogalskiej z zespołem na patio Centrum Katolickiego im. papieża Jana Pawła II, ale chętnych do posłuchania polskich przebojów z lat 50. i 60. w jazzowych opracowaniach nie brakowało nawet mimo gwałtownej ulewy.

 

Deszcz padał w niedzielę od rana, tak więc organizatorzy mieli wystarczająco dużo czasu, by przenieść plenerowy koncert Błękitna rapsodia do wnętrza drozdowskiego muzeum. 
– Miało to być na zewnątrz, ale zaczęło padać i wystąpiliśmy w saloniku, co chyba wyszło na dobre tej muzyce – mówi baryton Grzegorz Piotr Kołodziej. – Jest to przecież muzyka kameralna, trzeba w niej odczytać słowa. Cieszę się też, że prawie cztery lata od nagrania tej, nominowanej do Fryderyka, płyty wróciły te pieśni do Łomży!
Solista Opery Bałtyckiej i Teatru Wielkiego w Warszawie wykonał bowiem z towarzyszeniem pianisty Rafała Lewandowskiego Cztery sonety miłosne Tadeusza Bairda do słów Wiliama Szekspira oraz Ballady Franciszka Villona Edwarda Pałłasza, pochodzące z płyty Polska liryka wokalna nagranej z łomżyńską Filharmonią Kameralną.
– Zawsze, przynajmniej na jednym festiwalowym koncercie, pojawić się musi muzyka polskich kompozytorów, bo znajdujemy się w bardzo polskim miejscu, dworze rodziny Lutosławskich! – mówi Jacek Szymański.
Drugim solistą był akordeonista Piotr Komorowski, absolwent łomżyńskiej szkoły muzycznej i Akademii Muzycznej w Gdańsku, który z akompaniamentem Rafała Lewandowskiego zagrał trzyczęściowy Opale Concerto Richarda Galliano.
– Jestem z tego regionu, więc zawsze zależy mi na tym, żeby prezentować tu swoje umiejętności i zawsze mam po tych koncertach miłe wspomnienia – mówi Piotr Komorowski. – Większość koncertów na akordeon jest bardziej współczesna, wybrałem więc Opale Concerto, utwór bardzo przyjemny i łatwiejszy w odbiorze dla publiczności.
Pianista Rafał Lewandowski nie tylko towarzyszył solistom, ale sam też zaprezentował się z tej strony grając najpierw Wyspę szczęścia Claudea Debussyego, a na finał koncertu słynną Błękitną rapsodię Georgea Gershwina.
– Ciężko się tak przestawić, jest to rzadki przypadek, kiedy łączy się na jednym koncercie te dwie role – mówi Rafał Lewandowski. – Do tego było to połączenie różnych stylów, bo mieliśmy muzykę od stylizacji średniowiecznej aż po wiek XX i to było dla mnie chyba jeszcze większe wyzwanie. Błękitna rapsodia to utwór który też jest wielkim wyzwaniem dla pianisty, zwłaszcza w tej wersji solowej którą dziś wykonałem. To wersja pierwotna bez orkiestry, którą Gershwin zrobił dla siebie i te wszystkie znane nam tematy pojawiają się zagrane tylko na fortepianie – wersja na fortepian i orkiestrę jest dla pianisty nieco łatwiejsza.

Dawne szlagiery i ulewa

Wieczorem w Centrum Katolickim skrzypaczka i wokalistka Katarzyna Rogalska, najbardziej znana z zespołu muzyki dawnej Cappella Gedanensis, promowała swą płytę Tylko echo.
– Płyta Tylko echo została nagrana i wydana w 2015 roku z okazji setnej rocznicy urodzin gdańskiego kompozytora Henryka Hubertusa Jabłońskiego – mówi Katarzyna Rogalska. – To właśnie ten wspaniały kompozytor napisał piękne przeboje, np. Spostrzegłem dzisiaj pierwszy siwy włos na twojej skroni i wiele innych.
Niektóre z nich, pochodzące nie tylko z repertuaru Mieczysława Fogga, ale też Marty Mirskiej czy Violetty Villas, solistka przypomniała w czasie niedzielnego koncertu. Rozstanie z morzem (Zachodni wiatr), Kartka z podróży, Nie wiem co to znaczy, Nie jestem taka zła, Podaruj mi swe serce, Hej chłopcy czy nostalgiczna Tylko echo bardzo zyskały dzięki fenomenalnym jazzowym partiom rytmicznym i solowym: aranżera i pianisty Cezarego Paciorka, znanego już łomżyńskiej publiczności z Novum Jazz Festival kontrabasisty Piotra Lemańczyka i perkusisty Adama Golickiego, współpracującego z wokalistką Alicją Serowik z Turośli. Mżyło już jednak w czasie zapowiedzi Jacka Szymańskiego, po trzecim utworze rozpadało się na dobre, aż publiczność chroniła się obok artystów, a ci intonowali Singin In The Rain z filmu Deszczowa piosenka, a padać przestało dopiero pod koniec koncertu. Ci których deszcz nie przestraszył zostali nagrodzeni aż trzema bisami, w tym dwiema przebojowymi piosenkami innych kompozytorów: Najwięcej witaminy Andrzeja Rosiewicza i Kasztany z repertuaru Nataszy Zylskiej.

Wojciech Chamryk
Zdjęcia: Elżbieta Piasecka-Chamryk, Marek Maliszewski

www.4lomza.pl

 

2016-07-02 10:50 Opublikował: Administrator

Regionalny Ośrodek Kultury w Łomży - Instytucja Kultury Powiatu Łomżyńskiego

ul. Małachowskiego 4, tel. 86 219 01 11, 86 219 02 00
E-mail:rok@4lomza.pl

Ogólny numer konta ROK Łomża
Hexa Bank Spółdzielczy w Piątnicy 55 8762 0009 0003 3095 2000 0010

Wpłaty ZAJĘCIA GRY NA INSTRUMENCIE
Hexa Bank Spółdzielczy w Piątnicy 55 8762 0009 0003 3095 2000 0010

Numer konta wpłaty ZAJĘCIA WOKALNE
Hexa Bank Spółdzielczy w Piątnicy
29 8762 0009 0003 3095 2000 0090

Numer konta wpłaty ZAJĘCIA ZPiT ŁOMŻA i ZAJĘCIA BALETU
Hexa Bank Spółdzielczy w Piątnicy 50 8762 0009 0003 3095 2000 0100

Numer konta wpłaty ZAJĘCIA PLASTYCZNE
Hexa Bank Spółdzielczy w Piątnicy 71 8762 0009 0003 3095 2000 0110