WARSZTATY SCENA – BEZ TAJEMNIC!
program i zagadnienia Łomża 2015
Szkolenie skierowane jest do akustyków, realizatorów dźwięku, pracowników instytucji kultury i muzyków, pragnących rozszerzyć swój warsztat w codziennej pracy zawodowej. Proponowane zajęcia to warsztaty praktyczne, uzupełnione rzetelną podbudową teoretyczną.
Organizator: Regionalny Ośrodek Kultury w Łomży, ul. Małachowskiego 4, 18-403 Łomża,
e-mail:rok@4lomza.pl, 86 219 01 11
Prowadzący: Marek Witkowski, Marcin, Marcel, Płoński
Miejsce: Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich Łomża ul. Sadowa 12a
Limit miejsc: 15 osób
Termin: 9-10 grudnia 2015
Cena: 450zł brutto/osoba
Warunki uczestnictwa:
1. Każdy uczestnik wpłaci w/w kwotę na konto organizatora.
Wpłaty należy dokonywać po otrzymaniu mailowego potwierdzenia o zakwalifikowaniu się do udziału w szkoleniu. Termin dokonania wpłaty: 25 listopada 2015. Po uiszczeniu opłaty uczestnik z dowodem wpłat powinien zgłosić się w dniu przyjazdu na miejsce szkolenia.
2. Konto nr: Hexa Bank Spółdzielczy w Piątnicy 55 8762 0009 0003 3095 2000 0010
Odbiorca:
Tytułem: Opłata za udział w szkoleniu - Scena bez tajemnic
W cenę szkolenia wliczone są:
- udział w zajęciach,
- obiad, kawa, herbata,
- zaświadczenie o udziale w szkoleniu.
Zgłoszenia prosimy przesyłać na adres: rok@4lomza.pl do 15.11.2015.
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Warsztaty będą składać się z kilku godzinnych spotkań, na których uczestnicy zgłębią tajniki dźwięku. Formuła wykładu będzie połączona z ćwiczeniami praktycznymi.
Program szkolenia obejmuje następujące bloki tematyczne:
I. Rys historyczny – tworzenie się przemysłu nagłośnieniowego.
1. Pierwsze systemy nagłośnieniowe.
2. Kierunki rozwoju:
- klasyczne systemy nagłośnieniowe.
- systemy aktywne z pokładową elektroniką.
- systemy typu: line array.
3. Wady i zalety omówionych systemów – przykłady.
4. Technologia cyfrowa – podstawy.
5. Konsolety mikserskie analogowe i cyfrowe – to co przemawia za i przeciw.
6. Korekcja, filtry, dynamika, efekty.
7. Przygotowanie systemu do pracy – podstawowe założenia i najczęściej popełniane błędy.
II. Omówienie pracy realizatora.
1. Omówienie podstawowych założeń w pracy realizatora.
2. Współpracy z wykonawcami. Omówienie możliwości kreowania brzmienia za pomocą urządzeń elektronicznych - efekty przestrzenne, modulacyjne, pitch shifter, wykorzystanie sampli.
3. Zwrócenie szczególnej uwagi na olbrzymie możliwości wpływania w sposób pozytywny ale i negatywny na prezentowany przez wykonawcę materiał.
4. Omówienie realiów dzisiejszej sceny, koncerty z udziałem wielu wykonawców, współpraca z realizatorami poszczególnych wykonawców.
5. Rider techniczny - czym jest, jak go napisać, jakie informacje powinny się w nim znajdować, kiedy jest konieczny, a kiedy można z jego przygotowania zrezygnować.
Omówienie zagadnień pracy z rożnymi rodzajami mikrofonów i mikroportów, czego się wystrzegać na co zwracać uwagę jakich błędów nie popełniać etc.
III. Realizacja odsłuchu scenicznego.
1. Jak powstały systemy odsłuchowe – historia.
2. Rodzaje odsłuchów.
3. Paca z odsłuchami – korekcja, dynamika, efekty.
4. Co zrobić aby odsłuchy pomagały a nie przeszkadzały, wykonawcom i realizatorowi z przodu.
5. Systemy odsłuchu osobistego – przewodowe i bezprzewodowe.
6. Rodzaje słuchawek, higiena i bezpieczne korzystanie.
IV. Technika sceniczna.
1. Higiena pracy na scenie – podział obowiązków – czyli kto za co odpowiada.
2. Przygotowanie źródeł zasilania na scenie.
3. Dystrybucja sygnałów audio – przydatne rozwiązania.
4. Połączenia symetryczne i niesymetryczne.
5. Rodzaje D.I. Boxów – czym są i do czego służą.
6. Dbałość o estetykę sceny.
7. Rodzaje mikrofonów i ich przeznaczenie.
8. Technika mikrofonowania źródeł sygnału.
9. Technika pracy z mikrofonem wokalowym.
10. Mikrofony bezprzewodowe.
V. Część praktyczna.
VI. Odpowiedzi na pytania uczestników.
Kadrę dydaktyczną stanowią doświadczeni realizatorzy dźwięku (w tym
Marek Witkowski – realizator dźwięku w branży od 1983 r.
Doświadczenie:
1983 - 1989 ,,Estrada Ziemi Lubuskiej” - Zielona Góra.
1989 - 1990 Scandinavian Audio & Lighting (Sweden).
Od 1991 - wolny strzelec.
Od 1993 - współpraca z firmą Fotis Sound w Poznaniu.
Od 2000 – stała współpraca z magazynem ,,Estrada I Studio”, a od 2007 z magazynem ,,Live Sound & Instalation”.
2001 - 2006 – członek Audio Engineering Society.
2004 - 2006 – współpraca z lokalnym dystrybutorem Klark Teknik / MIDAS.
2006 Certyfikaty: Telex Communications PA System Operator.
2007 Certified Midas Digital System Engineer.
Przykładowe samodzielne realizacje odsłuchów lub asystowanie realizatorom wykonawców:
1. Pojedyncze koncerty:
Bryan ADAMS, Jeff BECK, James BROWN, BJORK, BLACK SABBATH, Eric CLAPTON, Joe COCKER, DEEP PURPLE, Katie MELUA, PET SHOP BOYS, RAMMSTEIN, THIN LIZZY, Roger WATERS (Ca Ira), Bobby MC FERIN, Andreas VOLLENWEIDER I wielu innych…
2. Festiwale:
Jazz Fair Festival (1998 – 2003 Poland).
Jazz Jamboree/JVC Festival (1998 – 2011 Poland).
Ladies Jazz Festival (2003 – 2011 Poland).
Visalginas Country Festival (2001 Lithuania).
Warsaw Summer Jazz Days (1999 – 2011 Poland).
3. Trasy:
Star Entertainment - various artists (2007 – 2010 Europa).
Mireille Mathieu (2011 Lithuania, Latvia, Estonia).
4. Inne wydarzenia:
John Paul II visit (1999 and 2002 Poland).
Cinema For Peace (2009 Germany).
Marcin ,,Marcel" Płoński - od ponad 17 lat w branży audio. Początek działalności to praca w największej wówczas w regionie firmie nagłośnieniowej współzałożyciel, współwłaściciel oraz realizator w studiu nagraniowym. Do tej pory realizuje nagrania i koncerty, zajmuję się miksami oraz masteringiem nagrań. Od ponad 11 lat jestem realizatorem zespołu HUNTER oraz od ponad 3 lat brytyjskiej formacji RED BOX. Współpracował z grupą POGODNO, JACKIEM KLEYFFEM i ORKIESTRĄ NA ZDROWIE, DODĄ, STANISŁAWEM SOJKĄ, EWĄ BEM, RYSZARDEM RYNKOWSKIM oraz wieloma innymi artystami. PW swoim dorobku posiada szereg nagrań live z orkiestrami symfonicznymi min SINFONIA VARSOVIA oraz NARODOWA ORKIESTRA SYMFONICZNA POLSKIEGO RADIA jak również wielośladowe rejestracje koncertowe i postprodukcja w formacie sourround 5.1 min z zespołem HUNTER, itd..
Warsztaty mogą zostać poszerzone o kolejne spotkania – szczegółowo omawiające różne zagadnienia z zakresu realizacji dźwięku – jeśli uczestnicy będą zainteresowani dalszym poszerzaniem swojej wiedzy i zdobywaniem nowych umiejętności.
Karta uczestnictwa do pobrania.