Zajęcia gordonowskie zapewniają najlepszy muzyczny rozwój dziecka. Małe dzieci to mali geniusze – rodzą się z określonym poziomem zdolności muzycznych, który z biegiem czasu spada, gdy nie jest stymulowany przez otoczenie. Kluczowy rozwój zdolności muzycznych następuje do 3 roku życia. Granica wpływu otoczenia na zdolności rozwijające się u dziecka, to 9 rok życia, później mówimy już o zdolnościach ustabilizowanych.
Dlatego nieoceniona jest rola kierującego edukacją muzyczną we wczesnym dzieciństwie, gdyż ma ona swoje skutki w całym życiu.
Profesor E.E. Gordon – autor teorii uczenia się muzyki, podczas wieloletnich badań odkrył, że proces uczenia się muzyki oraz jej rozumienie przebiega podobnie jak podczas uczenia się języka – zarówno obcego jak i naturalnego. Dlatego na zajęciach umożliwiamy dzieciom osłuchanie się z różnorodnym materiałem muzycznym w różnych tonalnościach, metrach. Modelujemy także ruch odpowiedni do rytmu, żeby wzbudzić w dziecku odpowiednie jego poczucie. Duże znaczenie w metodologii stosowanej przez nauczyciela jest niedyrektywność - podstawową umiejętnością nauczyciela kierującego jest zatem improwizacja na bazie reakcji dzieci, które imituje i wpasowuje w większe części lub całości muzyczne w określonej strukturze harmonicznej i/lub rytmicznej. Jest to podstawą do poprowadzenia muzycznego dialogu z dzieckiem.
Zajęcia odbywają się w grupach od 5-15 dzieci wraz z opiekunem/mi.
Grupy podzielone są według wieku dzieci: 0-18 ms, 18 ms - 3 lata, 3 lata - 5-6 lat.
Największą wartość dzieci osiągną, gdy będą uczestniczyły 2-3 razy w tygodniu.
Im wcześniej rozpoczniemy kierowanie muzyczne, tym szybciej będzie przebiegał proces przyswajania i uczenia się muzyki przez dziecko.
Oprócz korzyści czysto muzycznych, zajęcia umuzykalniające pozytywnie wpływają na:
- płynność mowy
- łatwiejsze uczenie się języka obcego z uwagi na wychwytywanie melodii języka i akcentów
- dłuższe skupienie podczas wykonywania jednej czynności
- otwartość na świat, wyrażanie emocji
Prowadząca: Żaklina Olchowik
Mama Dominika, wokalistka i skrzypaczka, artystka wielu projektów muzycznych, chórzystka, trener wokalny, instruktor nauki gry na skrzypcach, instruktor zajęć umuzykalniających niemowlęta i małe dzieci według teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona (audiacja wstępna) BOBOBIT, ponadto wykształcenie pedagogiczne, prawnicze oraz ekonomiczne.
Zapisy u prowadzącej:
Telefon: 535595053
e.mail: z.olchowik@gmail.com
https://www.facebook.com/ZaklinaOlchowik/
https://www.facebook.com/bobobit.muzyka/
Źródła opracowania tekstu:
1) Edwin E. Gordon, Teoria Uczenia się muzyki, Niemowlęta i małe dzieci, Gdańsk 20116, wydanie I;
2) Podręcznik do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, Kraków 2010,
3) Kompozytornia.pl Teoria Edwina Eliasa Gordona.